Adblue

AdBlue off
En lösning för problemfri körning

10 Dec 2025
Har du tröttnat på återkommande varningslampor och dyra reparationer som beror på din bils AdBlue-system?
Då kan vi rbjuda tjänsten ”AdBlue off”, en effektiv lösning som gör användningen enklare och mer kostnadseffektiv. Genom att stänga av
AdBlue-systemet på fordonslipper du krånglande sensorer och ständiga påfyllningar av AdBlue-vätska, utan att det påverkar vare sig fordonets grundfunktion eller säkerhet.

Vad är AdBlue & varför används det?

AdBlue används i moderna dieselbilar för att minska mängden kväveoxider (NOx) och bidra till renare luft och mindre miljöpåverkan. Det är något som har gjort det möjligt för biltillverkare att fortsätta erbjuda dieselmotorer i en tid då kraven på låga utsläpp utgör en flaskhals för typgodkännande. För dig som bilägare innebär det dock ett system som måste underhållas för att bilen ska fungera såsom det är tänkt..

AdBlue består av 32,5 % urea och 67,5 % destillerat vatten och sprutas in i bilens avgassystem strax innan avgaserna når SCR-katalysatorn. Det är viktigt att veta att AdBlue inte är urin och inte kan ersättas med urin, vatten eller andra vätskor – sådant skadar systemet direkt.

Genom selektiv katalytisk reduktion (SCR) omvandlas AdBlue till ammoniak när det sprutas in i det varma avgassystemet. I SCR-katalysatorn reagerar ammoniaken med kväveoxiderna (NOx) och omvandlar dem till kvävgas och vattenånga, vilket kraftigt minskar utsläppen och gör att moderna dieselbilar kan uppfylla dagens utsläppskrav.

Men hur fungerar det i praktiken?
Bild på disel tanklock och adblue lock

SCR-systemet

SCR-systemet, där AdBlue har sin funktion, är en avancerad teknik för avgasrening som utvecklats för att uppfylla strikta miljökrav, såsom EU:s Euro 6-regler. AdBlue sprutas in i avgassystemet innan katalysatorn, omvandlas till ammoniak och reagerar med NOX. Detta kräver rätt temperatur, fungerande sensorer och stabil dosering. Det hela kontrolleras noggrant av bilens motorstyrning för bästa möjliga effekt under olika körförhållanden. en hur fungerar det i praktiken?

Vanliga problem med AdBlue-system

AdBlue-systemet är bra, men kan också skapa problem – tekniska sådana samt ökade underhållskostnader. Det är ett komplicerat system och det innebär att det är känsligt för en rad olika faktorer som kan påverka bilens funktion och driftsäkerhet.

Kristallbildning

Ett annat vanligt problem är att det kan bildas kristaller i AdBlue-systemet. Det inträffar när vätskan avdunstar eller används i otillräcklig mängd och kan leda till igensättning av katalysatorn och andra viktiga komponenter. Sådana blockeringar kräver ofta omfattande och kostsamma reparationer, särskilt om de hunnit orsaka permanenta skador på SCR-katalysatorn.

Känslighet för kyla

En av de största svagheterna med AdBlue är att det är känsligt för låga temperaturer. Vätskan fryser redan vid -11 grader och det innebär ofta problem med tanke på det svenska vinterklimatet. När AdBlue fryser fungerar inte systemet som det ska, vilket ofta resulterar i att varningslampan tänds och i värsta fall att motorns funktion försämras. För att undvika denna typ av problem behöver bilar med AdBlue ha ett uppvärmningssystem, och det är något som ökar komplexiteten ytterligare och med det även risken för tekniska fel.

AdBlue Delete/Off

Många bilägare anser att AdBlue-systemet skapar fler problem än det löser. Om så är fallet kan vår service AdBlue off vara en bra lösning för att undvika ofta återkommande och dyra komplikationer. Det handlar om att kunna lita på sin bil till vardags utan att kompromissa med funktionen.

Upprepade fel och dyra reparationer

Om din bil lider av ständiga problem som beror på AdBlue-systemet – som felkoder, varningslampor eller sensorer som inte fungerar – kan det snabbt bli en dyr affär. Många gånger krävs reparationer som inte bara är dyra utan också innebär långa besök på verkstaden. Genom att programmera bort AdBlueövervakningen undviker du detta.

Hur påverkas bilen av AdBlue Delete

Att koppla bort AdBlue-systemet är en förändring som kan ge stora fördelar. Det påverkar bilens prestationsförmåga positivt och minskar risken för irriterande varningslampor och oväntade stopp. För dig som förare ger det pålitlig och problemfri körning, även under krävande förhållanden.

Säkrare funktion och uteblivna obehöriga motorstopp

När AdBlue-systemet tas ur drift är det ingen risk att bilen ska gå in i felsäkert läge eller inte starta alls på grund av problem med sensorerna, låg AdBlue-nivå eller systemfel. Det är särskilt bra för dig som ofta kör i kalla klimat, eftersom AdBlue-systemet är känsligt för frost och kräver uppvärmning för att fungera. Genom att avaktivera systemet slipper du problemen och kan lita på att din bil fungerar som du förväntar dig.

Säkerheten påverkas inte

AdBlue off påverkar inte bilens grundläggande funktioner eller säkerhet. Bortkoppling av systemet görs genom att man ändrar i mjukvaran och det krävs därför inte något mekaniskt ingrepp. Det innebär att alla komponenter i bilen förblir intakta. Du får en bil som fungerar stabilt utan störningar från AdBlue-systemet och som är bättre anpassad för vardagens krav.

Så fungerar tjänsten AdBlue Off

AdBlue Off är en praktisk och effektiv lösning för att undvika problem som beror på bilens
AdBlue system. Servicen är utformad för att se till att din bil fungerar som den ska, oavsett modell eller märke och utan att kompromissa med säkerhet eller körbarhet.

Mjukvaruändringar

Ingreppet innebär en ändring i motorstyrenhetens mjukvara. Genom omprogrammeringen stängs AdBlue-systemet av elektroniskt utan att några fysiska komponenter påverkas. Därigenom inaktiveras sensorerna och övervakningen, och det undanröjer risken för varningar och begränsningar i bilens funktion.
Programmeringen utförs med stor precision för att se till att bilen behåller sin prestationsförmåga och att det inte uppstår några oönskade bieffekter. Anpassningar görs utifrån den aktuella bilmodellen och ingreppet fungerar därmed lika väl för en mindre personbil som för ett större yrkesfordon.

Selektiv katalytisk reduktion (SCR)

Selektiv katalytisk reduktion (SCR) är en avancerad teknik för utsläppskontroll som används för att minska utsläppen av kväveoxider (NOx) från förbränningsmotorer och industrier. Tekniken bygger på en kemisk, katalytisk reduktionsreaktion som omvandlar NOx till harmlösa molekyler som kvävgas (N₂) och vatten (H₂O). För reaktionen krävs att ett reduktionsmedel, som ammoniak eller urea, tillsätts till avgaserna innan de passerar genom katalysatorn.

Katalysatorn

Kärnan i SCR-systemet är katalysatorn, som vanligtvis tillverkas av ett poröst keramiskt material som beläggs med aktiva komponenter som vanadin, molybden eller zeoliter. Det främjar reaktioner där kväveoxider reduceras utan att andra gaser påverkas nämnvärt. Katalysatorn är utformad så att den har en stor yta och möjliggör ett bra gasflöde.

Temperaturen är viktig för att reaktionerna ska förlöpa effektivt. Den optimala drifttemperaturen ligger mellan 300 och 450 °C, där ammoniak reagerar effektivt med NOx. Vid lägre temperaturer finns det en risk att outnyttjad ammoniak släpps ut, vilket inte är önskvärt. Vid för höga temperaturer riskerar istället katalysatorns material att försämras och det kan innebära minskad livslängd för systemet.

Kemin bakom

Den primära reaktionen i SCR-processen är reduktion av NOx genom reaktion med ammoniak. Om det används urea, som i AdBlue, sker först en termisk nedbrytning till ammoniak.​
Sekundära reaktioner kan dock förekomma, i närvaro av svavel eller andra föroreningar, och det kan leda till bildandet av ammoniumsulfater som kan täppa till katalysatorn. För att undvika denna typ av problem används ibland speciella förbränningstekniker eller filter, innan avgaserna når SCR-enheten.
SCR-tekniken balanserar flera olika parametrar, såsom katalysatorns geometri, doseringen av reduktionsmedlet och avgasernas sammansättning. Systemet är anpassat för moderna dieselmotorer, för att uppfylla stränga utsläppsnormer som EURO 6 och Tier 4 Final, och kan minska NOx-utsläppen med upp till 95 %.

AdBlue Off

AdBlue delete är en smart lösning för dig som vill undvika krånglande system och höga reparationskostnader samtidigt som din bils prestationsförmåga och säkerhet bibehålls. 
Vi har lång erfarenhet av att hantera alla komplicerade problem som kan uppstå i AdBlue systemet.
Hitta din modell och se hur vi kan optimera ditt fordon!
Vi erbjuder varje enskild bil en skräddarsydd och unik 100 % anpassad programvara med livstids garanti. Du får precis som det låter, en individuellt justerad motoroptimering för din unika bil och ditt körbeteende.

*Under blackweek. Bilar som erfordrar upplåsning/kompressorhjul tillkommer en extra kostnad.
Gå med i vårt nyhetsbrev
Optimera din inkorg och få de senaste erbjudandena och nyheterna.
varning för dieselboxar
STT Emtec emission & engine technology laboratorie har testat dieselboxar som visat på en effektökning av ca 1/3 av utlovad effektökning, en annan nackdel var överskriden maximal avgastemperatur i turbo och för högt bränsletryck.
OM OSS
Sociala medier
varning för dieselboxar
STT Emtec emission & engine technology laboratorie har testat dieselboxar som visat på en effektökning av ca 1/3 av utlovad effektökning, en annan nackdel var överskriden maximal avgastemperatur i turbo och för högt bränsletryck.
Skriv in ditt nummer så
ringer vi upp dig inom kort
mellan 08.00 - 22.00.