Diesel

Skillnaden på dieselbox, trimchip och en skräddarsydd motorprogramvara.

1 feb 2024

Dieselbox

En modern dieselmotor har avancerade styrsystem som samarbetar för att allt ska fungera. En dieselbox manipulerar enbart signalerna, syftet med det är att höja bränsletrycket en aning, det här är det enda en dieselbox gör. Detta gör den utan att informera övriga styrsystem i bilen.

En dieselbox lurar bilens styrsystem, till följd av att övriga värden därmed blir felaktiga. Som exempel, färddatorn visar fel bränsleförbrukning, antisladdsystemet (ESP) och automatlådan får fel värden för vridmoment, vridmomentsänkning vid växling för hållbarhet, rengöring (regenerering) av partikelfilter fungerar inte som tänkt.

Avgastemperatur samt beräkning av serviceintervall och diagnossystemet störs.

Dieselboxar som svenska STT Emtec emission & engine technology laboratorie testat har visat på cirka 1/3 av garanterad effektökning. En annan nackdel var överskriden maximal avgastemperatur i turbo och för högt bränsletryck.

Trimchip

En uppdaterad mjukvara som ersätter bilens original, installeras i bilens motorstyrsystem – ECU. Mjukvaran har en förutbestämd effektökning oavsett motor eller transmissionens skick och slitage, miltal samt användningsområde. Ett trimchip är aldrig en optimal lösning.

Skräddarsydd optimering

Precis som det låter, en individuellt skräddarsydd motorprogramvara där hänsyn tas till bland annat miltal, skick på turbo och andra motorkomponenter samt bilens användningsområde. TuningChip arbetar enbart med skräddarsydd motoroptimering.
Hitta din modell och se hur vi kan optimera ditt fordon!
Vi erbjuder varje enskild bil en skräddarsydd och unik 100 % anpassad programvara med livstids garanti. Du får precis som det låter, en individuellt justerad motoroptimering för din unika bil och ditt körmönster.
Gå med i vårt nyhetsbrev
Optimera din inkorg och få de senaste erbjudandena och nyheterna.
varning för dieselboxar
STT Emtec emission & engine technology laboratorie har testat dieselboxar som visat på en effektökning av ca 1/3 av utlovad effektökning, en annan nackdel var överskriden maximal avgastemperatur i turbo och för högt bränsletryck.
OM OSS
varning för dieselboxar
STT Emtec emission & engine technology laboratorie har testat dieselboxar som visat på en effektökning av ca 1/3 av utlovad effektökning, en annan nackdel var överskriden maximal avgastemperatur i turbo och för högt bränsletryck.
Skriv in ditt nummer så
ringer vi upp dig inom kort
mellan 08.00 - 22.00.