FAQ

TuningChips tekniker svarar på frågor

VÄLJ DIN MOTOROPTIMERING:
Ring alla dagar 07-23:

Frågor & svar.



Allmänt om Motoroptimering

TuningChips tekniker säger så här:

Dieselbox
En modern dieselmotor har avancerade styrsystem som samarbetar för att allt ska fungera. En dieselbox manipulerar enbart signalerna, syftet med det är att höja bränsletrycket en aning, det här är det enda en dieselbox gör. Detta gör den utan att informera övriga styrsystem i bilen.
En dieselbox lurar bilens styrsystem, till följd av att övriga värden därmed blir felaktiga. Som exempel, färddatorn visar fel bränsleförbrukning, antisladdsystemet (ESP) och automatlådan får fel värden för vridmoment, vridmomentsänkning vid växling för hållbarhet, rengöring (regenerering) av partikelfilter fungerar inte som tänkt.
Avgastemperatur samt beräkning av serviceintervall och diagnossystemet störs.
Dieselboxar som svenska STT Emtec emission & engine technology laboratorie testat har visat på cirka 1/3 av garanterad effektökning. En annan nackdel var överskriden maximal avgastemperatur i turbo och för högt bränsletryck.

Trimchip
En uppdaterad mjukvara som ersätter bilens original, installeras i bilens motorstyrsystem – ECU. Mjukvaran har en förutbestämd effektökning oavsett motor eller transmissionens skick och slitage, miltal samt användningsområde. Ett trimchip är aldrig en optimal lösning.

Skräddarsydd motoroptimering
Precis som det låter, en individuellt skräddarsydd motorprogramvara där hänsyn tas till bland annat miltal, skick på turbo och andra motorkomponenter samt bilens användningsområde. TuningChip arbetar enbart med skräddarsydd motoroptimering.

Se Dieselboxens testresultat här

Motoroptimering innebär ökning av motorns effekt, vridmoment men sänker bränsleförbrukning samt utsläpp av miljöskadliga ämnen.
I alla priser ingår alltid provkörning, laddtryckskontroll, diagnoskontroll samt funktionskontroll. Ny programvara innebär ändrade parametrar för bränsle, fyllnadsgrad, tidpunkt för insprutning, tändning, laddtryck, momentbegränsare, rökbegränsare, vridmoment och fartspärr.

Turbon har en verkningsgrad på c:a 70 %, 30 % är värmeökning, värmen skapas av friktion i turbon.
Om turbotrycket ska ökas, måste man tänka på att konstant varvtal på turbon ger ett högre laddtryck på låga motorvarv, och lägre på höga. Det är alltså naturligt att låta laddtrycket sjunka med motorvarvet för konstant verkningsgrad.

Laddluftkylaren - intercooler - är en värmeväxlare. Laddluftkylaren har en verkningsgrad på ca 70 %, alltså 70 % av temperaturökningen som turbon orsakat avlägsnas.
Ökad effekt ökar temperaturen, laddluftkylaren kan inte kyla i samma omfattning som vid ordinarie laddtryck, alltså verkningsgraden på laddluftkylaren sjunker.

Spridarna - injektorer i dieslar - tillsätter bränsle. Vid 6.000 v/m har spridarna 2/100 sekund på sig att tillsätta korrekt mängd bränsle.
Man ökar kapaciteten för spridarna genom att höja bränsletrycket. 20 % högre bränsletryck ger 10 % mer bränsle.

Programvaran ger körbarhet och effekt som motorn presterar utan tillverkarens kompromisser. Vid normal körning sänks bränsleförbrukning, men hästkrafter och vridmoment ökas. I en bensinturbomotor normalt 30-75 hk och 20-40% högre vridmoment. En dieselturbomotor normalt 25-50 hk och 25 % högre vridmoment.
På motorer med turbo är en sänkning av förbrukningen på 10 % normalt.
På motorer utan turbo ca 10 % mer hästkrafter och 10 % högre vridmomentsökning, normalt ca 5 % sänkt förbrukning.

Vi erbjuder räntefri delbetalning. Du måste vara över 18 och inte ha några betalningsanmärkningar, sedvanlig kreditprövning görs.


FAQ Motoroptimering

TuningChips tekniker säger så här:

Vi får in bilar som kommer direkt från bilhallen och påträffar ibland fel som kanske inte märks inom garantitiden. Vi gör alltid en grundlig test av alla bilar då små fel kan bli stora fel vid en effekthöjning. Att bilen är helt ny garanterar inte att den är felfri. Det som är positivt för dig som bilägare är att du enkelt kan påtala felet hos din handlare och få det åtgärdat på garantin.

Med största sannolikhet har en tändspole gått sönder, relativt vanligt fel på VAG bilar, garantiåtgärdas. Defekt luftmängdmätare om det sitter en av märket Bosch kan förekomma. Var försiktig vid användandet av sportluftfilter där det skall appliceras olja, undvik oljan helt, gäller endast nyare bilar.

Alla bilar provkörs före och efter och felkoder kollas med en kostnadsfri diagnoskontroll som normalt kostar 1500:-. Även funktionen på luftmängdmätaren. På turbobilar kollar vi laddtryck. Ett högre eller lägre laddtryck innebär något fel och det ska åtgärdas innan man optimerar bilen. Vi tittar efter vanliga fel på respektive bilmodell. Du som kund hos oss får all tänkbar och nödvändig service för ett problemfritt bilägande.

Programvaran utformas för att ge mer effekt vid omkörningar, acceleration etc. Bilen blir också snålare på dellast (landsvägskörning). Man kan ganska enkelt säga så här: Utan bränsle - ingen effekt. Alltså kommer din bil dra mer då du använder MER effekt än du tidigare hade och mindre då du kör normalt. Normalt är 10 % sänkt förbrukning för turbo bilar och 5 % för motorer utan turbo i kökörning – stadstrafik.

Man kan ställa tändkurvor i ett mer gynnsamt läge för mer effekt och lägre förbrukning med en högre oktanhalt - högre tändning ger mera effekt, vridmoment och lägre bränsleförbrukning. Enkelt förklarat kan man säga att man bibehåller högre effekt under en längre tidsperiod eftersom motorn inte automatiskt genom sin knacksensor justerar ner tändningen till följd av en lägre oktan kvalitén. Detta gäller även för originalmotorer.

Många tillverkare använder samma motor i olika bilar med olika effektuttag. Det kan vara samma motor som säljs i en 140 hk och 170 hk version, bara programvaran till motorstyrningen skiljer. En annan anledning är att de släpper en version med t.ex. 150 hk. Nästa år kommer en ny modell med 180 hk. Skillnaden är bara programvaran. Kostnadseffektivt minst sagt för biltillverkaren. Bilarna tillverkas även i väldigt stora upplagor och ska fungera i alla länder, på lågt oktantal i hög värme och på hög höjd, det här gör att programmen måste ha stora spelrum som gör att effektuttaget blir lägre.

Enligt EUs helbilsgodkännande får du inte ens byta hjul muttrar eller göra några förändringar alls. Vi lämnar livstids garanti på programvaran, montering, de ev. delar som vi använder och hjälper självklart till om det skulle uppstå något problem. Vi har många goda kontakter med alla stora återförsäljare. Kravet är bara att du kontaktar oss först. Vi kan tyvärr inte hjälpa dig om du själv påbörjat något arbete

Vi fakturerar även företag, antingen via leasingbolagets servicekort eller direkt. När du ska lämna tillbaka eller byta in bilen så hjälper vi dig med att återställa den till original kostnadsfritt om du önskar under förutsättning bilen fortfarande brukas av ursprungliga ägaren. Något som på senare år visat sig vara ett bra säljargument är att i annonsen skriva motorn är bränsleoptimerad och därmed drar mindre bränsle samt släpper ut mindre miljöskadliga ämnen.

Alla nya bilar måste uppfylla kraven på avgasrening vilket är en del av det helfordonsgodkännandet för bilar som säljs inom EU. Bilprovningen kan inte anmärka på den nya motorprogramvaran då alla avgaskrav uppfylls. I de flesta fall blir det bättre avgasvärden än på ny bil, det här på grund av att vi höjer tändningen som i sin tur leder till en förbättrad förbränning.

Vi är fullvärdesförsäkrade så att du som kund ska vara i trygga händer. Vi är självklart väldigt försiktiga med din bil.

Det beror helt på vem du ska sälja den till. Vissa föredrar att bilen redan är motoroptimerad medan vissa önskar sin bil helt original. Vi hjälper till att återställa den till original om du så önskar och under förutsättning att det fortfarande är den ursprungliga ägaren är detta kostnadsfritt. Något som vi märkt på senare år är att det är ett säljargument att i annonsen skriva att den är bränsle och miljöoptimerad.

Nej det kan det inte. En motoroptimering eller en programvara blir inte sämre med tiden, förändras eller blir gammalt. Det är statiskt.

Nej. En motoroptimering fungerar utmärkt med bilens originalkonfiguration och är även utvecklat för det. Ett sportavgassystem ger högre effekt först när originalsystemet är för trångt och det är främst på högre varv då mer avgaser måste ut. Sportfilter rekommenderas endast till bilar utan Bosch nyare luftmängdmätare - som är av sämre kvalité - och har en förmåga att börja ge felvärden eller upphöra att fungera helt då man monterar sportfilter. Det här beror på att de flesta sportluftfilter släpper ifrån sig en liten mängd olja som fastnar i givaren på luftmassemätaren och bildar en beläggning som förstör dess funktion.

Vår optimering av växellådor ger högre motoreffekt, mera vridmoment och bättre prestanda. Optimeringen ger även bättre driftsäkerhet, snabbare växlingstider samt ändrade växlingspunkter mm.
Pris utan motoroptimering 6.990kr eller i samband med motoroptimering, 2.990kr


BOKA DIN MOTOROPTIMERING NU

Please fill out all required fields!
{{time}}
Jag godkänner Integritetspolicyn

TELEFON & MAIL SUPPORT
Telefonsupport för frågor och bokningar alla dagar 07-23, 365 dagar om året.